دانشآموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می توانند از طریق سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند:
نام کاربری برای ورود به سامانه: کد ملی دانشآموز
رمز عبور ورود به سامانه : شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانشآموز
توجه 1: کتاب های درسی دانشآموزان دوره های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه دوم شاخه های فنی و حرفه ای، کاردانش، رشته معارف اسلامی و کتاب های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانشآموزان استعدادهای درخشان، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانشآموز قید شده است، توزیع می شود.
توجه 2: کتاب های درسی سفارش داده شده در مدرسه محل تحصیل دانش آموز تحویل داده می شود. مدرسه محل تحصیل دانش آموز، مدرسه ای است که هنگام ثبت یا اصلاح سفارش مشخص شده است.
راهنمای تصویری ثبت نام کتاب های درسی 1400 – 1401
همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، متقاضیان می توانند به دو روش فردی و گروهی و با ورود به سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com ، کتاب های درسی مقطع مورد نظر خود را به صورت الکترونیکی سفارش دهند. مراحلی که لازم است به منظور ثبت سفارش خود به انجام برسانید به شرح زیر می باشند.
ثبت سفارش فردی
ابتدا می بایست به سامانه “توزیع و فروش مواد آموزشی” به نشانی irtextbook.com یا irtextbook.ir مراجعه نموده و از سمت چپ صفحه، روی گزینه “ورود دانش آموزان” کلیک نمایید.
پس از انجام مرحله فوق، به درگاه پرداخت اینترنتی هدایت می شوید که می توانید با وارد نمودن اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب خود و کلیک روی عبارت “پرداخت”، مبلغ مورد نظر را واریز کنید.
----- سوالات متداول در رابطه با نحوه ثبت سفارش اینترنتی کتاب های درسی دانش آموزان --------
بهتر است از مرورگر Firefox یا Chrome استفاده شود.
برای ورود به سامانه، کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز مورد نیاز است.
دانش آموز برای سال تحصیلی جاری در سامانه سناد ثبت نام نداشته باشد و یا شماره سریال شناسنامه دانش آموز صحیح نباشد.
دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سناد و به جای شماره سریال شناسنامه، 6 رقم یک (111111) وارد نمایند.
دانش آموزان تمامی دوره ها و پایه های تحصیلی می توانند از طریق این سامانه، کتاب درسی خود را به صورت دوره ای سفارش دهند.
خیر؛ در سفارش فردی ابتدا با کد ملی و سریال شناسنامه یک دانش آموز وارد سامانه شوید و مراحل سفارش را برای او تکمیل نمایید و در پایان، روی دکمه خروج کلیک کنید؛ سپس با کد ملی و سریال شناسنامه دانشآموز دیگر وارد سامانه شوید و مراحل سفارش را تکمیل نمایید.
سفارش فردی توسط دانش آموز و سفارش گروهی توسط مدرسه انجام می شود؛ در هر دو نوع سفارش، تحویل کتاب به دانش آموز توسط مدرسه محل تحصیل انجام می شود.
لازم است مدارس و دانش آموزان به شرح جدول تقویم زمانی نسبت به ثبت سفارش کتاب های سال تحصیلی آتی بر فرض قبولی دانش آموز اقدام نمایند. در عین حال، در صورت عدم موفقیت دانش آموز در پایه فعلی، در زمان اصلاح سفارش امکان تغییر پایه وجود خواهد داشت.
این دانش آموزان باید طبق تقویم زمانی، سفارش و خرید کتاب های درسی خود را از طریق سامانه انجام دهند و در زمان اصلاح سفارش، نسبت به ثبت نام در مدرسه جدید و اصلاح سفارش خود اقدام نمایند تا کتاب ها در مدرسه جدید به آنان تحویل داده شود. در صورتی که سفارش در زمان مقرر اصلاح نگردد، تحویل کتاب در مدرسه قبلی دانش آموز انجام خواهد شد.
این دانش آموزان باید طبق تقویم زمانی، سفارش و خرید کتاب های درسی خود را از طریق سامانه انجام دهند؛ در صورتی که ثبت نام در مدرسه جدید انجام شود، سامانه به صورت خودکار اطلاعات سفارش دانش آموز را به روز رسانی می نماید و کتاب های دانش آموز در مدرسه جدید تحویل داده می شود.
خیر؛ تا زمانی که وجه کتاب های سفارش داده شده پرداخت نشود، فرآیند سفارش و خرید تکمیل نمی گردد و عدم پرداخت به منزله انصراف از خرید می باشد.
پرداخت وجه کتاب های درسی سفارش داده شده در سامانه به صورت اینترنتی با استفاده از کارت بانکی و از طریق درگاه پرداخت بانک می باشد.
روی منوی مشاهده سفارش کلیک کنید و اطلاعات سفارش خود را مشاهده نمایید. کد پیگیری سفارش نیز از طریق پیامک به شماره تلفن همراه دانش آموز (که در مرحله ثبت سفارش در سامانه ثبت شده است) ارسال میگردد.
کتاب های درسی سفارش داده شده در مدرسه محل تحصیل دانش آموز تحویل داده می شود. مدرسه محل تحصیل دانش آموز، مدرسه ای است که هنگام ثبت یا اصلاح سفارش مشخص شده است.